BAGGERWERKEN
Een te dikke sliblaag belemmert de doorstroming van het water,
bemoeilijkt de doorvaart en heeft een negatieve invloed op de waterkwaliteit.
Waarom baggeren
Afgekalfde oevers, waterplanten en bladeren zorgen ervoor dat de laag slib op de bodem van sloten, rivieren en kanalen jaarlijks met zo’n 1 à 2 centimeter groeit. Het op diepte houden van de wateren is van groot belang voor mens, plant en dier. J.P. Schilder heeft ruim 50 jaar expertise op het gebied van hydraulische en mechanische baggerwerken.
Baggertechniek
De omstandigheden ter plaatse bepalen voor een groot deel hoe wij de klus aanpakken en welke baggertechniek(en) wij daarbij inzetten. De grootte en diepte van de watergang, de bereikbaarheid voor het materieel, de hoeveelheid baggerspecie en de afstand waarover het slib getransporteerd dient te worden spelen hierbij een belangrijke rol.
Hydraulisch baggeren
Bij hydraulisch baggeren wordt de grond na menging met water opgezogen en via een persleiding verpompt naar een depot, Geotube® of een langszij liggende beunbak.
De voordelen van hydraulisch baggeren zijn:
- Mogelijkheid tot baggeren in moeilijk bereikbare wateren
- Transport over grote afstand mogelijk
- Minder overlast voor de omgeving:
- Geen vrachtverkeer
- Minder CO2- uitstoot
- Minder brandstofverbruik
- Minder geluidsoverlast
Mechanisch baggeren
Bij mechanisch baggeren onderscheiden we het baggeren vanaf de waterkant of vanaf een ponton en het baggeren d.m.v. een zogenaamde schuifboot.
De voordelen van mechanisch baggeren zijn:
- Mogelijkheid om tot grote diepte uit te baggeren
- Beschikbaarheid veelzijdig materieel vergroot het bereik bij ontoegankelijke wateren
Altijd een oplossing
Veel van ons specialistisch materieel is in eigen beheer ontworpen en gebouwd, omdat wij geloven in techniek als integraal onderdeel van een oplossing. Voorbeelden van onze innovatieve oplossingen:
De bodem in beeld
Onze cutterzuigers zijn uitgerust met de nieuwste technieken zoals computergestuurde positiebepaling (DGPS) waardoor we op de centimeter nauwkeurig kunnen bepalen hoe diep er gebaggerd wordt en hoeveel bagger er verwijderd wordt. Dankzij deze methode gaan we zorgzaam met de waterbodem om en wordt de flora en fauna in en langs het water zoveel mogelijk ontzien.
Innovatie in eigen werkplaats
Met onze eigen groep vakkundige technici vindt het ontwikkelen, ontwerpen, bouwen en construeren van nieuw materieel in eigen beheer plaats. Ook optimaliseren we bestaand materieel waar mogelijk, zo hebben we een oude dieselcutterzuiger omgebouwd naar 100% elektrisch. Door dit maatwerk kunnen we voorop blijven lopen met het leveren en uitvoeren van de meest specialistische werkzaamheden.
Geotube®
Het ontwateren van baggerspecie door middel van het Geotube® systeem, heeft vele voordelen. Lees alles over deze nieuwe ontwateringsmethode op Geotube®.
Meer over onze baggerprojecten en ontwikkelingen
Baggeren vaargeul Amstel
In opdracht van Provincie Noord-Holland baggeren wij zo’n 65.000 m3 baggerspecie uit de Amstel. Met een kraanponton baggeren wij de Tolhuissluis richting de Prinses Irenebrug. Beunschepen brengen vervolgens de baggerspecie naar verwerkingslocatie IJsseloog. Tegelijkertijd wordt met een kraanschip verschillende ondiepe punten tussen Uithoorn en Amsterdam weer op diepte gebracht.
Baggerwerkzaamheden de Oude Waver
In opdracht van Waternet hebben wij de Oude Waver, een riviertje dat een grens vormt tussen de provincies Noord-Holland en Utrecht gebaggerd. De werkzaamheden zijn uitgevoerd met behulp van een schuifboot en een kraan op ponton. De bagger is in beunbakken naar een overslaglocatie gevaren.
Herinrichting het Hammetje Amersfoort
Het plangebied ’t Hammetje, een gebied net boven het riviertje de Laak in het noorden van Vathorst wordt heringericht. Rond de oevers van de voormalige zandwinplas (voor de aanleg van de A1) en in de noordpunt wordt een groen - recreatief gebied ontwikkeld.
Baggeren Binnenbedijkte Maas
In opdracht van Waterschap Hollandse Delta baggeren we de Binnenbedijkte Maas met een cutterzuiger en een drijvende leiding. We baggeren vijftig meter breed en drie meter diep. Totaal zullen we zo’n 176.000 m3 hydraulisch baggeren.
Baggerwerkzaamheden Nannewiid-meer
In opdracht van het Wetterskip Fryslân werken wij aan een opmerkelijk baggerproject bij het prachtige Nannewiid-meer. Dit project omvat het verwijderen van maar liefst 115.854 m³ baggerspecie uit het Nannewiid-meer.
Baggerwerk Knelpunten Krommenie
Voor het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier zijn wij bezig met het project “Baggerwerk Knelpunten Krommenie”.
Dit project richt zich op het verbeteren van vier belangrijke meren in de regio: Zuiderham, Noorderham, Crommenije Zuid en Crommenije Noord.